Els, jij bent vanaf het begin bij Boekstart betrokken. Wat herinner je je nog van de beginjaren?
Els: ‘In de eerste periode lag de focus op het pilootonderzoek, dat liep tot 2008 en zo’n 82 gezinnen in tien gemeenten omvatte. Een belangrijk kantelpunt kwam na dat onderzoek, toen we begonnen samen te werken met de consultatiebureaus van Kind en Gezin. Vanaf 2010 vroegen we ook aan de gemeenten om financieel bij te dragen, waardoor we onze middelen over meer bibliotheken konden spreiden. Tussen 2012 en 2014 volgde een tweede onderzoek, met de nadruk op het bereik van het programma en de impact ervan op ouders. Daarnaast werd onderzocht hoe vrijwilligers en bibliotheekmedewerkers die impact zelf ervaarden. Een andere mijlpaal was de naamsverandering in 2016 - van Boekbaby’s naar Boekstart - met een vernieuwde huisstijl. En het echte doorbraakjaar was 2018, toen de provinciale Boekstart-middelen verschoven naar Vlaams niveau. Doordat deelnemende gemeenten een tussenkomst konden krijgen via Vlaamse middelen, werden ook grote steden zoals Antwerpen en Brussel over de streep getrokken.’
Sylvie, jij leidt Iedereen Leest sinds 2014. Wat was jouw eerste indruk van Boekstart?
Sylvie: ‘Mijn eerste herinnering aan Boekstart is een autorit met Els naar een vergadering over Boekstart met de provincie Limburg. Ik vroeg haar: “Leg me eens goed uit wat Boekstart is.” Pas na vijf keer luisteren begon ik het door te krijgen. Het is een complex en omvattend programma, met veel partners en draadjes. Ik was erg onder de indruk.’
Waarom kozen jullie in 2016 voor een nieuwe naam en vormgeving?
Els: ‘Het programma richt zich op kinderen van enkele maanden tot 2,5 jaar, maar vanaf één jaar zijn het eigenlijk geen baby’s meer. Ouders vinden het niet zo fijn dat hun kind van anderhalf nog een baby genoemd wordt, waardoor ze zich minder aangesproken voelen. Internationaal heette het programma bijna overal Bookstart, dus namen we dat over.’
Sylvie: ‘Het paste ook bij de bredere vernieuwing. “Stichting Lezen” werd in 2016 “Iedereen Leest” en ook de andere campagnes werden in een nieuw jasje gestoken. Dat was niet eenvoudig, omdat alle partners hun communicatie moesten aanpassen, maar de nieuwe huisstijl werd goed onthaald en snel omarmd.’
Wat was voor jullie de grote doorbraak van Boekstart?
Els: ‘De grote groei begon in 2018. Voordien deden vooral gemeenten in de provincies Limburg en West-Vlaanderen mee, die provinciale middelen vrijmaakten om de deelname aan Boekstart aan te moedigen. Maar toen gingen die middelen voor cultuur naar het Vlaams niveau en was de cruciale vraag: zijn we die middelen voor Boekstart kwijt of kunnen we ze behouden?’
Sylvie: ‘Het was een alles-of-niets-moment: of Boekstart gaat door, ofwel is het gedaan. Gelukkig werd het het eerste, en dat was een grote sprong. Zo konden we beginnen dromen van een bredere uitrol over Vlaanderen.’
Els: ‘Toen is het beginnen rollen. Nu doen 284 van de 304 gemeenten in Vlaanderen mee.’