Boekstart voor kleuters in de klas

In het kader van ‘Vrienden voor het lezen’ kreeg Boekstart de kans om gedurende twee jaar in een aantal gemeentes in Vlaanderen een extra uitdeelmoment toe te voegen in de eerste kleuterklas. Zo werd ‘Boekstart voor Kleuters’ geboren.

Boekstart voor kleuters Nazareth

Boekstart is een programma van Iedereen Leest. Het wil ouders van jonge kinderen op verschillende momenten tijdens de voorschoolse leeftijd een boekenpakket en informatie over voorlezen en de bibliotheek cadeau doen. Zo moedigen we ouders aan om hun kinderen zo vroeg mogelijk boekjes en de bibliotheek te laten ontdekken. Niet alleen omdat samen voorlezen gezellig is, maar ook omdat het erg goed is voor de taalontwikkeling. Dankzij de middelen die de Vlaamse Overheid investeert in ‘Vrienden voor het lezen’, mochten we gedurende twee jaar een staartje breien aan Boekstart in de vorm van het pilootproject ‘Boekstart voor Kleuters’. Nu het piloottraject is afgelopen, besloten enkele pilootbibliotheken 'Boekstart voor kleuters' verder te zetten met eigen middelen.


De nieuwe pakketten van ‘Boekstart voor Kleuters’ bevatten één boek en inspiratiematerialen en worden in samenwerking met de lokale bibliotheek uitgedeeld aan kleuters in een selectie van scholen. Bij de boeken zitten ook tips om ouders thuis ideeën te geven over hoe ze ook eens 'anders' kunnen voorlezen.

Meer dan boeken uitdelen


Maar ‘Boekstart voor Kleuters’ is meer dan boeken uitdelen. Met de uitloper van het gekende Boekstart-project, werkt Iedereen Leest samen met de bibliotheken om leerkrachten op sleeptouw te nemen om nog interactiever te werk te gaan tijdens het voorlezen.

De bibliotheek, onze belangrijkste partner

De bibliotheek zorgt ervoor dat alle kinderen in de kleuterklas waarmee wordt samengewerkt een Boekstart-boekenpakket krijgen tijdens een uitdeelmoment in de klas of een bezoek aan de bib. Op die manier wil de bibliotheek de samenwerking met de school versterken en leerkrachten nog meer ondersteunen rond interactief voorlezen en ouderbetrokkenheid.

Iedereen Leest Academie

Voor alle leerkrachten wordt er een educatief pakket voorzien met promomaterialen, een inspiratiefiche bij het boek in de pakketten en inhoudelijke informatie rond interactief voorlezen. Wil je als leerkracht nog dieper ingaan op dat interactief voorlezen? Dan nodigen we je graag uit op onze Iedereen Leest Academie. Hier vind je een online en offline leeraanbod om in je school in te zetten op krachtig leesonderwijs.

Boekentips

Ben je op zoek naar specifieke boekentips voor de kleuters in je klas?
Dan verwijzen we je graag door naar Boekenzoeker. Op Boekenzoeker vind je lijsten van recente fijne voorleesboeken, maar kan je ook gericht zoeken of leeftijd of thema.

Surf naar Boekenzoeker voor massa's boekentips

Interactief voorlezen doe je zo!

Wat is interactief voorlezen?

Binnen onderzoek wordt interactief voorlezen als volgt omschreven

“Interactief voorlezen is het stimuleren van de inbreng van kinderen voor, tijdens en na het voorlezen door het stellen van open vragen of door het geven van inhoudelijke opmerkingen bij het verhaal. Zo kan je het enthousiasme en de leermogelijkheden van kinderen ondersteunen. Dit doe je door het geven van positieve feedback en het koppelen van het verhaal aan ervaringen in het dagelijkse leven (Mol et al., 2009; Whitehurst et al., 1988).”

Boekstart voor kleuters Poperinge

Interactief voorlezen is dus een voorleesmethode waarbij je niet alleen een tekst voorleest, maar tegelijkertijd in interactie gaat met de kinderen. Dat gebeurt best zowel voor, tijdens als na het voorlezen. Je kunt bijvoorbeeld open vragen stellen of inhoudelijke opmerkingen geven bij het verhaal. Het werkt ook lees- en leerbevorderend om positieve feedback te geven en een brug te maken naar de leefwereld van de leerlingen (Mol et al., 2009).

Interactief voorlezen is dus een manier van voorlezen waarbij je de kinderen actief en doelgericht betrekt bij allerlei soorten teksten die je voorleest. Dat kunnen verhalende (prenten)boeken zijn, maar ook informatieve boeken, brieven, kranten, enz.

Bij een interactief voorleesmoment staat de interactie tussen de voorlezer en de leerlingen centraal. Het is geen éénrichtingsverkeer. Net die interactie maakt het interactief voorleesmoment rijk en leerzaam.

Kenmerken van interactief voorlezen

  • Bespreek samen de eigenschappen van het boek
  • Help de kinderen door extra vragen te stellen en tips te geven
  • Ga dieper in op de inhoud van de tekst
  • Sta stil bij nieuwe woorden en uitdrukkingen
  • Bekijk samen aandachtig de afbeeldingen
  • Geef positieve feedback en moedig de kinderen aan
  • Gebruik de tekst om de kinderen zelf te laten vertellen en leg linken met hun eigen leefwereld