Boekstart vertrekt bij het boek
Boekstart wil boeken binnen brengen bij jonge gezinnen, al vanaf het prille begin. Met voorlezen kan je niet vroeg genoeg beginnen, want wat je vroeg leert, leer je voor het leven. De focus op voorlezen en boeken is dus meer uitgesproken bij Boekstart. Alle baby’s die geboren worden in een Boekstart-gemeente, krijgen een babypakket met een knisperboekje wanneer ze 6 maanden oud zijn en een peutertas met twee boeken wanneer ze 15 maanden oud zijn. Gezinnen die al gestart zijn met voorlezen worden versterkt in hun gewoonte om voor te lezen en al heel vroeg boekjes aan te bieden aan hun baby of peuter. Gezinnen die nog geen voorleescultuur hebben, krijgen via Boekstart wel boeken in huis.
Boekstart benadrukt de boodschap dat het voorlezen van boeken niet alleen leuk is, maar ook heel erg goed is voor de taalontwikkeling van je kind en daarbij ook een positieve impact heeft op de latere (lees)loopbaan van een kind. De professionals die de boeken uitdelen aan de gezinnen vertellen kort over het waarom van een vroege leesstart en over de bibliotheek in de buurt, waar kinderen gratis lid kunnen worden.
Uiteraard is er ook extra aandacht voor kwetsbare gezinnen én voor meertaligheid. Want ook Boekstart gelooft dat je best voorleest en communiceert met je kind in de taal waarin je je het best kan uitdrukken. Kinderen met een sterke thuistaal, leren bovendien ook vlotter een volgende taal, dat is al meermaals bewezen.
Een versterkende wisselwerking
‘Open The Door for Reading’ wil zoveel mogelijk vanuit de eigenheid en de sterktes van elk gezin vertrekken. De leidende principes daarbij zijn de stem en het praten, de thuistaal en dagdagelijkse momenten van talige interactie om uiteindelijk ook te komen tot boeken en concreet voorlezen. De speerpunten uit de handleiding worden in Brussel toegepast bij het uitdelen van de Boekstart-boekenpakketten. Voor sommige gezinnen is de drempel om meteen over boeken te beginnen erg hoog. De invalshoeken van de handleiding geven een zachtere toeleiding naar voorlezen en boeken.
Boekstart kiest ervoor om wél al heel vroeg vanuit het boek te vertrekken en wil ervoor zorgen dat kinderen al heel vroeg ‘eigen’ boeken hebben. Daarnaast wil het gezinnen met jonge kinderen de bibliotheek leren kennen als plek waar er nog meer materialen gratis beschikbaar zijn voor kinderen. Ook voor de allerjongsten. Via verschillende informatiekanalen en vormingen wil Boekstart professionals en ouders van jonge kinderen op weg helpen om met boeken aan de slag te gaan. Via voorleesfilmpjes en aan de hand van de Boekstart-groeimeter legt Boekstart uit hoe je concreet met boekjes bezig kan zijn in de verschillende fases van de voorschoolse leeftijd. Ook zingen, rijmpjes en één-op-één-activiteiten met je baby of peuter krijgen veel aandacht. Net als ‘Open the Door for Reading’, gelooft Boekstart dat het belangrijk is om zoveel mogelijk taal aan te bieden aan je kind. Aan de hand van boekjes, maar ook tijdens het verversen, spelen of eten. Elk moment kan talig zijn, en voor alle momenten bestaan er ook bijpassende boekjes.
De raakvlakken van beide projecten zijn dus erg groot. De boodschap van ‘Open the Door for Reading’ sluit naadloos aan bij het Boekstart-verhaal en wanneer we aan speerpunt 5 van de handleiding van ‘Open the Door for Reading’ komen, komen we automatisch uit bij het Boekstart-verhaal. De handleiding van ‘Open the Door for Reading’ helpt de Brusselse bibliotheken bij het uitdelen van de Boekstart-pakketten, zeker wanneer het gaat om gezinnen zonder voorlees-of boekencultuur.
De twee projecten versterken elkaar in twee richtingen en dragen beiden dezelfde kernboodschap uit; je kan niet vroeg genoeg beginnen met taal aan te reiken aan je jonge kind, in welke vorm dan ook! Taal aanbieden kan al heel vroeg via boekjes. Boekjes helpen je bovendien om te praten met je kind en om woorden aan te reiken die jonge kinderen in hun dagelijks leven anders niet zomaar te horen krijgen.
Beide projecten vertrekken vanuit het idee dat taal belangrijk is om sterk in je schoenen te staan in het leven. Zo vroeg mogelijk inzetten op taalverwerving, zorgt voor een gigantische maatschappelijke winst.